Kind: klant van de toekomst of omzetblok aan uw kappersbeen?

Met de verbouwing van de zaak heb ik de kindertarieven laten vervallen en krijg nu negatieve reacties van klanten. Wat moet ik nu doen ?

 

Antwoord: “uit de negatieve reacties van jouw klanten mag ik concluderen dat de ta­rieven voor het “kinder knippen“ lager hebben gelegen dan jouw huidige “volwassen“ tarieven. Met kindertarieven is wel iets bijzonders aan de hand. Ik zelf heb nooit begrepen waarom het knippen van kinderen goedkoper moet zijn dan het knippen van de ouders. Het werk aan een kinderhoofd vergt vaak net zoveel, zoniet meer, werk dan bij een volwassen persoon.

 

Vaak is een dergelijk kindertarief historisch gegroeid en onvoldoende aangepast aan de huidige kostenstructuur van de kapsalon. Ik vind het een moedige en logische stap dat je de sprong hebt gemaakt naar het volwassen tarief, echter de timing van deze actie na de verbouwing  is misschien wat ongelukkig.

Leg jouw klanten uit dat jij aan een kinderhoofd net zoveel werk hebt als aan een volwassen hoofd. Feitelijk gezien is er maar één argument om kinderen te knippen tegen het lage kindertarief en dat is als de ouders ook als klant bij jou komen, anders moet je het niet doen! Komt een kind alleen en gaat de ouder(s) naar een andere kapsalon, dan zou je een toeslag kunnen over­wegen op het huidige (te lage) kinder­tarief, deze toeslag krijgen de ouders als kor­ting terug als zij zelf komen voor een behandeling in jouw salon. Komen ze niet dan heb je in ieder geval een betere prijs ontvangen. Dit is reeds al een aantal malen met succes in de praktijk beproefd.

 

Tot slot: geef jouw klanten aan dat als ze met een volwassenenfiets en een kinderfiets naar de fietsenmaker gaan om de lekke band te laten plakken deze fietsenmaker OOK GEEN “kinderbandplaktarief“ heeft. Hij heeft in dit geval groot gelijk……..”

Overtuigd?

Vraag meteen een gratis demo aan!