Deze uitspraak zal je waarschijnlijk niet onbekend in de oren klinken. Toch is deze uitspraak in deze tijd heel erg actueel. Juist nu is het heel erg belangrijk om precies te weten HOE en op WELKE manier zich de omzet heeft ontwikkeld en hoe hij zich KAN gaan ontwikkelen in de komende tijd. Kort gezegd wordt de omzet in jouw kappersbedrijf eigenlijk door maar 2 factoren bepaald, te weten:
1) het aantal klanten wat uw salon bezoekt; en
2) het gemiddelde afrekenbedrag bij dat bezoek.
Als je deze 2 factoren met elkaar vermenigvuldigt krijg je dus: besteed bedrag x aantal bezoeken = Omzet.
Dat is logisch, echter de uiteindelijke besteding per bezoek wordt in belangrijke mate bepaald door de verhouding van de Dames en de Heren en de prijsstelling van jouw laagste (gecombineerde) knipprijsbehandeling. Hoe hoger de damesverhouding van jouw bezoeken, hoe hoger de gemiddelde besteding per bezoek. Dit wordt vooral veroorzaakt, doordat dames in de regel meer behandelingen (kleuren/maskers/verzorgers enz) tijdens een bezoek nemen dan de heren. Hierdoor ligt de gemiddelde besteding per bezoek bij de dames ongeveer 2x zo hoog als bij de heren, zelfs bij gelijke knipprijs! Voor de Flexxisgebruikers is dit te zien in Flexxis Rapportage (rapport “Beestedingper bezoek”).
Voor de komende tijd zou een punt van aandacht kunnen zijn om eventuele acties VOORAL te richten op de dames. Verder zou ik jou adviseren als je een prijsverhoging overweegt, om alleen de laagste knip- en of kleurbehandelingen qua prijs te verhogen en de andere behandelingen voorlopig niet.